MarkkuSaarikangas

KOVAA PELIÄ MALMIN LENTOASEMALLA

  • DC3, OH-LCH
    DC3, OH-LCH
  • Rajan Super-Puma
    Rajan Super-Puma

 

Näkeekö Helsinki, että nyt on kuolettavan iskun paikka. Ainakin siltä näyttää – peli Malmin osalta on edennyt vaiheeseen, jossa tyylipisteitä ei enää jaeta – on aika kaikkien Malmin ystävien nousta barrikadeille ja laitettava Pajunen ja Sinnemäki kuriin.

Joulukuussa 2016 Helsingin kaupunki ei suostunut tekemään kuin kuuden kuukauden vuokrasopimuksia Malmin lentoasemalla toimivien yritysten ja yhdistysten kanssa sisätilojen, ns. hangaarien vuokraamisesta. Hangaareissa säilytetään lentokoneita mutta ennen kaikkea siellä tapahtuu kaikki koneiden huoltotoiminta. Nyt kaupunki on ilmoittanut, että kaikki koneet on oltava ulkona 16.5.2017. Tämä käytännössä tarkoittaa lentotoiminnan halvaantumista Malmilla. Hangaarit on säilytettävä lentokäytössä niin kauan kuin Malmilla ilmailutoimintaa on – tämä on aivan välttämätöntä (nykysopimus on vuoden 2019 loppuun asti). Nyt tilat siirtyvät Helsingin Tukkutorin hallintaan.

Helsingin tilakeskuksen virkamiehiä ei ole asiasta syyttäminen. He toimivat täysin poliittisten ohjeiden mukaan, eli tässä tapauksessa apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäen käskyläisinä.

Lentokentän kiitorata, lennonjohtotorni, hangaari yms. vuokrattiin nykytoimijoille kovaan hintaa, noin 144.000.- / vuosi. On aika vaikea uskoa, että muutamalla konsertilla kesäaikana saataisiin tuo summa katetuksi tahi kirpputoreja ylläpitämällä.

Muistetaan että Malmin rakennukset ovat museoviraston suojelemia ja muutosten tekeminen niihin on erinomaisen vaikeaa. Esimerkiksi lattiat ovat vanhoja suuria betonilaattoja jotka ovat laskeneet ja kohoilleet, eivät siis vaarallisuutensa takia sovellu massatapahtumien areenaksi.

”Vanhaan hangaariin mahtuu 50 lentokonetta, Patrialta mahdollisesti vapautuviin tiloihin vain 15 konetta. Valtaosaa koneista ei voida säilyttää ulkotiloissa, joten ne siirtyvät muualle.

Näyttääkin siltä, että ainoa tarkoitus on saada lentotoiminta kuolemaan Malmilla tekemällä se mahdottomaksi. Ilman kunnollisia ja suojattuja sekä suljettuja huoltotiloja, ei laillisen lentotoiminnan vaatimuksia voida taata. Huoltojen taso laskee liikaa. Tämän Vihreät, Kokoomus ja apulaiskaupunginjohtaja Sinnemäki eturivissä hyvin tietävät.

Malmin rakentamiselle on vaihtoehtoja – maata on löydettävissä riittävästi Helsingin tarpeisiin maavaihdoin valtion kanssa, jos vain poliittista tahtoa riittää.

On luvattu, että korvaava lentokenttä on osoitettu ennen Malmin lakkauttamista – spekulointi asialla voidaan lopettaa, kun todetaan että Malmin lentoasema säilyy ja sitä kehitetään voimakkaasti tulevaisuudessa kotimaan ja lähialueiden lentoliikenteen solmukohdaksi – HUBiksi!.

 

Markku Saarikangas

Perussuomalainen Helsinki ry, puheenjohtaja – vaalit nro 835!

Puh: 0400-361018

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Härskiä ja hävytöntä menoa, eipä voi muuta sanoa!

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tästä vastuuttomasta kentän lakkauttamishankkeesta ei tunnu loppua tulevan, vaikka kuinka järjellä perustellaan.
Lakkauttaminen kuuluu samaan sarjaan "älykkäitä" hankkeita, kuten esim. Guggishanke, supermoskeija, Jätkäsaaren satama liikenneruuhkineen sekä tulevan Kruunusillan liikennerajoitteet.

Kannattaa toisaan miettiä vaaleissa tarkkaan.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Korvaavan paikan löytäminen on näissä tapauksissa ihan pelkkää huulten heiluttelua. Ei toimi, ei onnistu. Suunnitellaan paikkaa, paikalliset vastustaa, vihreät vastustaa, kaavoitetaan, valitetaan, valitetaan uudestaan, vahvistetaan kaavaa, ei meillä olekaan rahaa varattuna tähän, nyt löytyi rahat, mutta karsittuna... Sitten ehkä joskus 10 vuoden päästä lopettamisesta uusi paikka karsittuna raakileena avataan. Nauttikaa.

Näin ainakin näyttää Oulussa käyneen Iinatin moottoriradan suhteen, joka sai lähteä Kaakkurin rakentamisen tieltä (kuinka ollakaan, rata oli rakennettu vanhan kaatopaikan päälle, mihinkäs muuten). Kaakkuri on ollut valmis jo kauan ja vanha rata lakkautettu, mutta korvaava OuluZone vasta aloittelee toimintaansa.

Eki Saviharju

Kun osa VR:n entisestä konepajasta saneerattiin tapahtumakäyttöön niin sen lattiahan tasoitettiin asfaltilla. Sehän ei käy noissa hangaareissa, koska kysymyksessä ovat suojellut rakennukset. Asfaltti on lisäksi todella raaka jaloille kun sillä pitkän pävän seisoo ja kävelee.

Toimituksen poiminnat