MarkkuSaarikangas

Emme luovuta - MALMIN Lentoaseman kehittäminen:

On monin tavoin tullut todistettua, että Malmin lentokenttäalueen rakentaminen on kannattamatonta, järjenvastaista sekä ekologisesti karmaisevaa. Malmi on Suomen toiseksi tärkein kansainvälinen lentoasema!

Miksi Malmin lentokenttä on säilytettävä ilmailukäytössä?

 

-       Helsinki tarvitsee toisen kansainvälisen lentoaseman ja -kentän, siis Malmin.

-       Jokainen kiitorata tarvitaan PK-seudulla, koska lentoliikennepalvelujen määrä tulee kasvamaan voimakkaasti, ei vähiten sähköisen lentämisen kasvaessa. Ns. ”dronien” käyttö yleistyy ja moninaistuu myös.

-       Malmin sijainti on erinomainen ja se mahdollistaa vapaalla aikataululla lentämisen.

-       Siitä tulee kehittää lähialueiden ja kotimaanliikenteen kenttä, ns. ”HUB”. Nopea läpimeno, lähellä Espoo, Helsinki ja Vantaan keskuksia.

-       Kaikki infra struktuuri, jota tarvitaan, on paikalla, pääkiitorataa pitäisi pidentää 200 metriä.

-       Lentokoulutus tulee sijoittaa sinne, ei jo nyt täpötäyden Helsinki-Vantaa yhteyteen.

-       Pelastus- ja rajavartioston helikopteri ja muu lentotoiminta eivät sovi Helsinki-Vantaalle.

-       Malmi on kulttuurihistoriallisesti äärettömän arvokas kokonaisuus.

-       Alueella on merkittävä luontoarvo.

-       Sähkömoottoroidut lentoalukset tekevät nopeasti tuloaan – niiden päätukikohta kuuluu Malmille.

-       Malmin lentoaseman säilyttäminen on myös erittäin tärkeä kriisiajan huoltovarmuuden kannalta.

 

Kun vielä huomioimme, että rakennettaessa Malmin kentän alueelle on sen maaperä erittäin pehmeä ja savikerrokset ulottuvat vähintään 30 metrin syvyyteen. Tarvittavien teräsbetonipaalujen pelkkä valmistaminen tuottaa niin paljon hiilidioksidipäästöjä, mitä Malmilla, vaikka kasvavakin lentotointa ei aiheuta satoihin vuosiin.

Onko siis kyse vain ahneudesta, ainoa voittajat ovat rakennusliikkeet, koska SDP:n kannattamia halpoja asuntoja ei Malmille synny.

 

Malmin lentokentän puolesta loppuun asti.

 

Markku Saarikangas

Eduskuntavaaliehdokas - PS / Uusimaa

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Martti Nurmi

Tuo: "Sähkömoottoroidut lentoalukset tekevät nopeasti tuloaan – niiden päätukikohta kuuluu Malmille" on niin iso juttu, että sillä on konkreettista merkitystä koko Suomen kannalta. Ei taida olla ihan tajuttu sen suuntaisen kehityksen merkitystä. Irvokkaasti nimenomaan vihreät haluavat tuhota Malmin lentokentän ja estää siten merkittävissä määrin, sähköavusteisen lentokaluston kehittämistä Suomessa.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Malmin kentästä voisi saada dronejen ja UAV-laitteiden koealueen. Se olisi kaupunkistrategian mukaista kokeilutoimintaa. Eräänlainen kokeilualusta tällaiselle toiminnalle. Helsingissä on muutenkin esim startup-toimintaan liittyvät parhaimmat verkostot ja palvelut. Parhaiten rahoittajiinkin saa yhteyden Helsingissä.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Olisi erittäin tärkeää meriturvallisuuden kannalta, että Malmin lentokenttä säilytetään. Se on strategisesti keskeisellä paikalla ajatellen Suomenlahden erittäin vilkasta meriliikennettä ja ennen kaikkea matkustaja-alusliikennettä. Päivittäin tuhansia ihmisiä matkustaa laivoilla niin Ruotsin kuin Vironkin välillä.

Rajavartiolaitos käyttää Malmin kenttää meripelastustoiminnan tukikohtana. Helikopterit pintapelastajineen olivat ensiarvoisessa asemassa Estonian haaksirikkoisten pelastamisessa vuonna 1994.
Estonian onnettomuudessa menehtyi 852 ihmistä 28.9.1994. Uhriluku olisi ollut huomattavasti suurempi ilman meripelastushelikoptereita. Helikopterit toimivat onnettomuusalueella yli 15 tuntia ja pintapelastajat saivat pelastettua niihin 104 ihmistä. Uhriluku olisi saattanut olla todennäköisesti tämän verran suurempi.

Malmin lentokentän ympäristö on myös erittäin tärkeä lintujen suojelualue. Se ilmenee kiistattomasti linkissä kohdassa ”Luontoarvot.”

Missä ovat nyt Vihreiden luontoarvot? Ovatko Koijärven ajat nyt ”valovuosien päässä”? Silloin tehtiin hienoa työtä lintujen elinmahdollisuuksien suojelemiseksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Malmin_lent...

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Malmilla voitaisiin kehitellä esimerkiksi lentolaitteiden lisäksi kaupunkiympäristön vaatimia ilmakäytäviä ja niihin liittyvää lennonohjausta pienille lentolaitteille.

Pienien tavaroiden kuljetukseen liittyvien lentolaitteiden tarvitsemaa kaupunki-infraa jne.

Helsingissä on esimerkiksi koealueena Kalasataman alue, joten Malmin kenttä voisi olla toinen vastaavan tyyppinen koealue. Kaupungilla on erilaisia kokeilualustoihin liittyviä hankkeita. Malmi voisi olla oma hankkeensa.

Markkinoinninkin kannalta Helsinki on tärkeimpiä paikkoja, tänne tulee kansainvälisiä rahoittajia ja muita startup-toimijoita vuosittain erilaisiin startup-tapahtumiin. Täällä on isoja startup-toimintaa kehittäviä toimijoita.

Esimerkiksi Peter Vesterbacka voisi olla tässä hyvänä apuna, tuntee hyvin Helsingin startup-toiminnan ja kehittämishankkeita.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Se sylttytehdas, johon jäljet Malmin lentokentän hävittämisvimmassa johtavat, on tietty ideologia. Keskuudessamme on vahvoja voimia, jotka pitävät ihmisten itsenäisen ajattelun ja puheen lisäksi myös omaehtoista liikkumista vaarallisena. Pienlentokoneet ovat tässä ideologiassa äärimmäisen paheksuttavia, koska sellaisella voi helposti ylittää jopa rautaesiripun, kuten aikoinaan Malmilta lentoon lähtenyt Mathias Rust. Ainoat täysin hyväksyttävät liikkumisen apuvälineet ovat polkupyörä ja potkukelkka.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Eikös riippuliidin ole ekologisesti hyväksyttävä vaihtoehto?

Käyttäjän ilpoilvesluoto kuva
Ilpo Ilvesluoto

Alkuvalmisteluopit on otettu N-liitosta ja loppunäytös on P-korea

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Helsingin energialaitos kaavailee nyt Malmin lentokentän käyttökelvottomaksi pilaavaa lämpölaitosta: https://www.helen.fi/yritys/energia/kehityshankkee...

Kyseinen laitos vastaa korkeudeltaan kahta päällekkäistä eduskuntataloa ja sen piippu ulottuu 8 metriä korkeammalle kuin Stadionin torni.

Martti Nurmi

Täsmälleen! Se tekisi mahdottomaksi laskeutumisen Lahden moottoritien suunnasta ja vaikuttaisi myös nousuun sitä kautta.
Paikka "löydettiin" kun alkuperäistä vaihtoehtoa ruvettiin asukkaiden toimesta raivoisasti vastustamaan.
Stalinistien sanelupolitiikka on tässä vastoin asukasdemokratiaa.

Toimituksen poiminnat